Hyundai bouwt mee aan het energienet van de toekomst!
Wat als elektrische auto’s, wanneer ze niet gebruikt worden als vervoermiddel, kunnen bijdragen aan het optimaal gebruiken van hernieuwbare energie? Dat is het uitgangspunt van een project waarbij Hyundai samen met mobiliteitsaanbieder We Drive Solar de 100% elektrische IONIQ 5 met V2X-technologie inzet in Utrecht.
De Utrechtse Cartesius-wijk is in volle ontwikkeling. Het ideale moment om van bij de start een aantal toekomstgerichte technologieën te voorzien. Samen met het duurzame mobiliteitsplatform We Drive Solar zet Hyundai 25 exemplaren van IONIQ 5 in, later zelfs 150, die enerzijds zullen gebruikt worden als deelwagens voor verplaatsingen buiten het autovrije stadscentrum en anderzijds om duurzaam geproduceerde zonne- en windenergie op te slaan in hun batterijpakket.
Vehicle-to-Grid: de technologie voor het energienet van de toekomst
Autovrije steden lijken contradictorisch voor een autobouwer, maar idee het past perfect in de ‘Progress for Humanity’-strategie van Hyundai, waarbij het merk innovatieve oplossingen wil bieden voor een betere wereld. De 25 volledig elektrische exemplaren van IONIQ 5 die ingezet worden, garanderen de mobiliteit van inwoners tijdens verplaatsingen buiten de stad en worden opgeladen met wind- en zonne-energie.
Omdat alles in de Cartesius-wijk gericht is op verplaatsingen met de fiets of te voet, zullen de auto’s echter niet voortdurend in gebruik zijn. Maar dankzij de ingebouwde Vehicle-to-Grid technologie kunnen de elektrische Hyundai-modellen niet enkel opladen, maar de groene energie uit hun batterijpakket ook teruggeven aan het elektriciteitsnet. Zo vangen ze pieken in de vraag van gezinnen en bedrijven op door duurzame energie te leveren, en zo het gebruik van met fossiele brandstoffen opgewekte energie en dus de uitstoot van broeikasgassen maximaal te vermijden.
De regio Utrecht heeft de afgelopen drie jaar al zo’n 1.000 bidirectionele laadpunten geïnstalleerd, die dus zowel auto’s kunnen opladen als stroom uit die auto’s recupereren. Het project van Hyundai en We Drive Solar moet ervoor helpen zorgen dat dit de eerste bidirectionele regio ter wereld wordt, en daarmee een voorbeeld voor de duurzame aanpak van het stroomnet in de toekomst.